SEAT León – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez SEAT od 1999 roku. Od 2012 roku produkowana jest trzecia generacja modelu. León I został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 1999 roku.
Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej na której zbudowane zostało Audi A3 oraz Volkswagen Golf IV. W 2000 roku do oferty jednostek napędowych wprowadzono najmocniejszy silnik VR6 o pojemności 2.8 l i mocy 204 KM, a w 2002 roku do gamy wersji wyposażeniowych dołączyła najbardziej sportowa odmiana – Cupra napędzana silnikiem o pojemności 1.8 l i mocy 180/210 lub Cupra R o mocy 225 KM.
SEAT León II został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2005 roku.
Pojazd został zbudowany na bazie płyty podłogowej wykorzystanej do produkcji m.in. Audi A3, Škody Octavia oraz Volkswagen Golfa V. Samochód został zaprojektowany przez włoskiego projektanta samochodowego Walter'a de Silvę.
W marcu 2009 roku auto przeszło delikatny face lifting. Przeprojektowane zostały zderzaki, atrapa chłodnicy oraz reflektory przednie. Przy okazji liftingu przeprojektowano konsolę środkową pojazdu oraz zmieniono kierownicę.
SEAT León III został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku.
Samochód został zbudowany na bazie modułowej płyty podłogowej MQB na której zbudowane zostały m.in. Audi A3, Škoda Octavia, Škoda Rapid oraz Volkswagen Golf VII. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich generacji modelu, auto produkowane jest oprócz 5-drzwiowej wersji hatchback także jako 3-drzwiowy hatchback oraz zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2013 roku kombi.
Charakterystycznym elementem pojazdu są ostre krawędzie nadwozia z wyraźnymi przetłoczeniami, a także w pełni LEDowe przednie reflektory.
W styczniu 2014 roku zaprezentowano sportową odmianę pojazdu – Cupra. Początkowo dostępna była jedynie w wersji 3 i 5-drzwiowej. Auto napędzane jest dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 265 lub 280 KM. Samochód wyróżnia się 19-calowymi alufelgami oraz podwójnymi końcówkami układu wydechowego i tylnym dyfuzorem. Pojazd wyposażony standardowo został w układ XDS, czyli elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Pod koniec 2014 roku zaprezentowano uterenowioną odmianę wersji kombi pojazdu nazwaną X-Perience. Auto otrzymało zwiększony prześwit oraz napęd na cztery koła realizowany przez sprzęgło Haldex 5. generacji, a także plastikowe nakładki na nadwozie.
Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2015 roku zaprezentowano wersję Cross Sport, która jest wariacją Leona Cupra z podwyższonym prześwitem oraz wyposażoną w plastikowe nakładki na nadwozie oraz napęd na cztery koła.
Auto powstało na bazie wersji SC (3-drzwiowej) z 290-konnym silnikiem benzynowym. Wnętrze pojazdu stylistycznie nawiązuje dodatkami do koloru lakieru nadwozia. We wrześniu 2015 roku zaprezentowano mocniejszą wersję modelu Cupra. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy otrzymał moc 290 KM.