SEAT Toledo – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen AG pod hiszpańską marką SEAT w latach 1991–2009 oraz ponownie od 2012 roku jako bliźniacza odmiana Skody Rapid na pograniczu segmentu B i C.
SEAT Toledo I został po raz pierwszy zaprezentowany w 1991 roku.Było to pierwsze auto opracowane w całości w ramach spółki Volkswagen AG. Model zbudowany został na bazie płyty podłogowej Volkswagena Golfa II, Jetta oraz Corrado. Auto zostało zaprojektowane przez włoskiego stylistę Giorgetto Giugiaro jako następca modelu Málaga. W 1995 roku auto przeszło face lifting. Zmienione zostały m.in. przednie reflektory, atrapa chłodnicy oraz spojler.
W 2003 chiński producent Chery wykupił licencję na Toledo pierwszej generacji, które produkował po kilku modernizacjach w latach 2003 - 2010 w Chinach pod nazwami Chery A11, Chery Windcloud, Chery A15, Chery A168, Chery Amulet, Chery Cowin, Chery Qiyun oraz Chery Flagcloud. Auto produkowane było także przez rosyjski TagAZ jako Vortex Corda.
SEAT Toledo II został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 1998 roku.
Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej wykorzystanej do produkcji m.in. Audi A3, Audi TT, Škody Octavii oraz Volkswagena Golfa IV. Auto również zaprojektowane zostało przez włoskiego stylistę Giorgetto Giugiaro. Deska rozdzielcza pojazdu została żywcem przeniesiona z Audi A3 I generacji. Rok później zaprezentowano wersję hatchbackpojazdu o nazwie León.
SEAT Toledo III został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2004 roku.
Pojazd został poprzedzony zaprezentowanym w 2004 roku podczas targów motoryzacyjnych w Madrycie prototypem "Toledo Prototipo". Nadwozie pojazdu zaprojektował ówczesny projektant SEATa, Walter de'Silva. Toledo trzeciej generacji przyjęło zupełnie inną, niż w przypadku poprzedników i niespotykaną dotychczas w motoryzacji poza niszowym Renault Avantime koncepcję kompaktowego minivana ze stopniowanym tyłem w stylu nadwozia liftback. Model przez to nie posiadał bezpośredniej konkurencji. Samochód był de facto przedłużoną wersją modelu Altea, jednak w gamie producenta pełnił rolę niszową.
Pojazd został wycofany z produkcji we wrześniu 2009 roku po niecałych 5 latach produkcji bez zaprezentowania następcy. Koncepcja połączenia liftbacka z minivanem nie została już więcej zastosowana przez SEATa, jednak pomysł na oferowanie powiększonej odmiany Altei producent wykorzystał ponownie przy okazji prezentacji modelu Altea XL.
SEAT Toledo IV został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku.
Producent po 3 latach od zakończenia produkcji trzeciej generacji Toledo powrócił do tego emblematu mimo, iż czwarte wcielenie Toledo nie jest bezpośrednim następcą dotychczasowego Toledo. Początkowo pojazd został zaprezentowany jako auto koncepcyjne podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku. Auto jest bliźniaczą odmianą Škody Rapid, od której wyróżnia się m.in. przednimi i tylnymi reflektorami, zderzakami, atrapą chłodnicy oraz klapą bagażnika, a także kołem kierownicy i zegarami. Produkowane jest w czeskiej fabryce Škoda Auto w Mladá Boleslav.